woensdag 9 april 2014

Ontwerpers gaan terug naar toen in het nu met Allura

Sjoerd Vroonland, Barbara Berends en Thomas Eurlings creëren interieur met Allura vloer als basis

Productontwerper Sjoerd Vroonland, styliste/interieurdesigner Barbara Berends en allround ontwerper Thomas Eurlings hebben in opdracht van Forbo Flooring een interieur gecreëerd met als basis de nieuwe en meest luxueuze vinylvloer van het bedrijf, te weten Allura Premium. De vloer, die bijvoorbeeld geleverd wordt in buffelhoornprint, bracht alle drie de ontwerpers terug in de tijd, maar de vorm en taal van bijvoorbeeld de Gouden Eeuw en het Parijs van de jaren veertig wordt in de interieurs modern, met verrassing, mysterieus en deels ook suggestief uitgewerkt.

Barbara Berends

‘In de dertiger en veertiger jaren werd met name door Franse interieur- en meubelontwerpers veel gebruik gemaakt van kostbare materialen als hoorn, haaienhuid en technieken als ingelegd hout en houtsnijwerk. Dit materiaal en deze technieken zijn nu vaak te kostbaar, maar de look is nu wel weer beschikbaar door dit product van Forbo. Ik heb in mijn ontwerp de sfeer van de interieurs van die tijd willen benaderen met deze stukken en de traditionele opstelling ervan. De meubels zijn van Paul Lelieveld. Het platte bord van metaaldraad aan de wand heet Edo, is van Serax en refereert aan de traditionele spiegel met zonnestralen.’

barbara-berends

‘Ik ben gefascineerd door suggestie. Iets is er wel, maar toch ook weer niet. Er is een hoornen vloer, maar toch ook weer niet. Een hondje, kopje, deken, handtas en lamp zijn door mij van papier gemaakt. Zo zijn ze er wel, of in elk geval de sfeer ervan, maar ze bestaan niet echt, want ze zijn van papier.’

‘Ik vind het belangrijk dat de vloer en wanden neutraal en veelzijdig zijn. Ik houd van tijdloosheid en niet van opzichtige trends. Ik maak een neutrale basis en dan kan ik, of de gebruiker, in de laatste laag krachtige accenten aanbrengen. Deze vloer is weliswaar uitgesproken, zoals alle Allura Premium vloeren, maar ik vind het wel leuk dat we nu een vloer van buffelhoorn konden leggen, waar dat vroeger niet mogelijk was en ik denk dat het ook werkt in dit interieur.’

Thomas Eurlings

‘Ik ben de laatste tijd veel bezig met de Gouden Eeuw en parallellen hiervan in de hedendaagse kunst en design. Elementen van deze periode zijn terug te vinden in deze set. De klassieke elementen zijn op een moderne, soms abstracte manier toegepast. Het bloemstuk in vilt refereert aan de stillevens uit de gouden eeuw. Ook de symmetrie in de achterwand met de lambrisering, die Ulf Moritz ontwierp voor Orac, herinnert aan een interieurstuk uit de 17de eeuw.’

Thomas-Eurlings

‘Daarnaast speelt licht, donker en schaduw een belangrijke rol. Dit sluit aan bij de fading die ik vaak ik mijn eigen ontwerpen toepas. In het behang op het kleine wandje en de spiegel komt dat element van fading en donker en licht bijvoorbeeld terug. De fading zie je ook op een hele geraffineerde manier in de vloer. Doordat de zwarte kleur als een schaduw over het hout heen ligt, zie je op sommige plekken het klassieke eiken patroon en is op andere plekken meer het diepe zwart en het reliëf zichtbaar.’

‘Ik vind het interessant als de grens vervaagt, als iets tussen twee gebieden inzit. Dit komt tot uiting in de witte stoeltjes van Artifort die zich net buiten de set bevinden; ze blenden als het ware met de achtergrond, op de grens van zichtbaar en onzichtbaar. Dit is ook het geval bij de klassieke kroonluchter dit in exact dezelfde kleur als de wand gecoat is.’

‘De tafel van Arco en de zwarte stoel ontworpen door Jesse Visser zijn net als de stoelen van Artifort Nederlands fabricaat, iets dat ze gemeen hebben met de Allura vloer. In eerste instantie zou je denken dat zo’n vloer erg in het oog springt en de aandacht afleidt, maar eigenlijk is hij erg goed toepasbaar en combineert hij heel mooi met zowel eigentijdse als klassieke meubels.’

Sjoerd Vroonland

‘Bij mij diende de klassieke, zwart gebeitste eiken visgraatvloer als basis. Deze vloer refereert aan vakmanschap en vervlogen tijden, evenals al onze designproducten in deze setting. We maken onze producten op een ambachtelijke manier en zijn zo een spiegeling van vroeger naar nu. Ook in onze ontwerpen maken we die slag: we vormen traditionele technieken om tot nieuwe creaties en verbindingen. Hiermee creëren we een neo-nostalgisch gevoel.’

Sjoerd-Vroonland

‘Voor deze Allura Premium vloer heb ik vanuit Vroonland & Vaandrager een installatie gecreëerd die de uitstraling heeft van een fantasierijke boom, een klassieke stoel die doorgroeit in de ruimte waarin hij staat. Het geheel krijgt mede door het samenspel van de vloer een mysterieus museaal gevoel. Net als de bead mirror die refereert aan de tijdgeest van een authentiek collier. De pin shade en pin table hebben we gebruikt om het vakmanschap van de eiken visgraatvloer te benadrukken.’